Unikt möte mellan generationer,
proffs och amatörer i Carmina Burana
Vårens sista konsert äger rum 18 maj i Pingstkyrkan, Trollhättan. Då får publiken njuta av verket Carmina Burana, som skrevs mellan 1935 och 1936 av den tyske kompositören Carl Orff. Förutom den musikaliska upplevelsen är detta ett intressant samarbetsprojekt, ett berikande möte mellan ungdomar och vuxna som solister, musiker och körer. Som sångare medverkar nämligen ungdomar från Estetiska programmets körer på Magnus Åbergsgymnasiet och Birger Sjöberggymnasiet samt barn från Hjortmosseskolans musikklasser tillsammans med de vuxna sångarna i Trollhättans kammarkör.
Solister: Karin Andersson, sopran, Karl Peter Eriksson, baryton, och Martin Thörnkvist, tenor.
Piano: Erik Risberg och Mikael Kjellgren. Slagverk: Roger Carlsson och Fredrik Duvling tillsammans med lärare och elever från Birger Sjöberggymnasiet. Dirigent: Cecilia Hermansson.
Karin Andersson, från Trollhättan, är en hängiven lied-, romans- och oratoriesångerska, som har belönats med flera stipendier, bland annat det ärofulla Christina Nilsson-stipendiet, som hon fick 2011. Året efter gjorde hon debut i rollen som Frasquita i Norrlandsoperans uppsättning av Carmen. Numera är hon anställd på Kungliga operan i Stockholm, där hon medverkar som korist, men även får göra solistroller.
Karl Peter Eriksson frilansar som opera- och konsertsångare och har en bred repertoar inom främst sakral musik. I maj medverkar han i festivalen Tidig Musik i Trollhättan och i sommar kan man se och höra honom i den nyskrivna operan Det går an på Läckö slott.
Martin Thörnqvist är en erfaren oratoriesolist, som framträder över hela Sverige och även engageras i Tyskland.
Erik Risberg är sedan 1995 anställd vid Göteborgs Symfoniorkester som stämledare för piano och celesta. Han framträder även som solist och kammarmusiker och verkar som lärare vid Högskolan för scen och musik vid Göteborgs universitet.
Mikael Kjellgren är en mycket anlitad frilanspianist och ackompanjatör främst i Göteborgsområdet.
Roger Carlsson, arbetar också vid Göteborgs Symfoniorkester där han är stämledare för slagverkarna. Han har även framträtt som solist och turnerat i Skandinavien och på andra ställen i Europa.
Fredrik Duvling är en framstående frilansare, som främst är knuten till Göteborgsoperan, men även har spelat med bland andra Hovkapellet och Göteborgs Symfoniker. Han ingår också tillsammans med Daniel Berg i slagverksduon Rhythm Art Duo, som gjort åtskilliga konserter och work shops i Norden och Europa.
Cecilia Hermansson är körpedagog, organist, pianist, dirigent för Trollhättans Kammarkör (tillsammans med Olle Zandén) och förstelärare vid Magnus Åbergsgymnasiets musikestetiska program.
Verket Carmina Burana (Sånger från Beuern) bygger på en samling handskrivna dikter från omkring år 1230, som hittades 600 år senare i klostret Benediktbeuren i Bayern. Samlingen omfattar egentligen 240 dikter, nedpräntade på medeltidslatin, medelhögtyska och fornfranska. Texterna handlar om våren, kärleken, maktfullkomliga politiker och penningens fördärv och spänner över både parodi, satir och hängiven religiositet.
När Orff satte musik till några av dikterna är uppfattningen att detta blev den mest varierade och märkliga samling av medeltida poesi som tonsatts.
Förutom originalversionen gav Orff ut en bearbetning där orkestern ersätts med två pianon och slagverk och det är den versionen som nu framförs i Trollhättan.
Lisbeth Bengtsson