Trio Scandinavia, Kern Westerberg, Daniel Hormazábal och Amalie Stalheim gav en utomordentligt fin konsert i Trollhättans konsthall.
Trollhättepubliken fick njuta av nordisk trio av mycket hög klass
Spännande musik och mycket skickliga musiker. Trio Scandinavia bjöd på en högtidsstund i söndags i Trollhättans konsthall. Efteråt var publiken både rörd och berörd:
”Tänk, att få höra så fantastiska musiker här hemma i Trollhättan!”
Trio Scandinavia består av tre unga musiker av mycket hög klass från Danmark, Norge och Sverige – Kern Westerberg, violin, Amalie Stalheim, cello, och Daniel Hormazábal, piano.
De träffades på Edsbergs slott i Sollentuna, som är en del av Kungliga Musikhögskolan i Stockholm. Nu har de spelat tillsammans i drygt sex år och efter en rad utmärkelser och framträdanden etablerat sig som en av Nordens mest lovande kammarmusikensembler.
I Trollhättan bjöd de på ett spännande program. Först underbara Akacia för pianotrio av Andrea Tarrodi, som i detta verk sägs ha inspirerats av den svenska skärgårdens dramatiska landskap. Efter en trolsk inledning slingrar sig två teman genom verket och man tycker sig höra både vattenfall och fågelsång.
Intressant var att lyssna på Pianotrio i Ess dur av Amanda Maier, som var Sveriges första kvinnliga utexaminerade musikdirektör, men som varit bortglömd tills för bara några år sedan, då hon återupptäcktes i Amsterdam. Verket framfördes livligt och kraftfullt, med stor inlevelse och exakt timing. I Andantesatsen har cellon ett underbart solo, så mjukt och fint följt av fiolen med lika mjukt handlag.
Efter pausen blev det moderna toner, Fremde Szene 3 av Wolfgang Rihm. Rihm är en oerhört produktiv kompositörer, som skrivit både orkesterverk, kammarmusik och scenisk musik. Hans musikstil beskrivs som oförutsägbar med stora humörsvängningar från hårt och burdust till mjukt och vackert.
Konserten avslutades med Pianotrio nr 3 i G moll av Robert Schumann.
Trollhättans konsertförening arrangerade tillsammans med Studiefrämjandet.
Text och bild: Lisbeth Bengtsson