Skickliga duon Anders Emtell och Madeleine Johansson bjöd publiken på ett spännande program i Trollhättans konsthall.
Höstens första konsert med
gamla mästare i nytt sällskap
Gamla mästare i nytt sällskap. Det var titeln på konserten, som Duo Emtell Johansson bjöd på i Trollhättans konsthall.
Duon består av Anders Emtell, gitarr, och Madeleine Johansson, tvärflöjt.
De träffades på Kungliga Musikhögskolan i Stockholm, där de gick i samma klass. Efter Master in Music respektive Post Graduate soloistdiplom tog de upp samarbetet och båda är nu frilansande solister, som spelar i många prominenta sammanhang och har tilldelats flera fina utmärkelser.
Anders Emtell har kompletterat sin utbildning med kantorsexamen vid Sköndals högskola. Och Madeleine Johansson var faktiskt i Trollhättan i januari 2020 och gav konsert tillsammans med Stockholm Wind Quartet.
I Trollhättan presenterade duon ett varierat program, där publiken fick stifta bekantskap med storheter som Mario Castelnuovo Tedesco, pianist och tonsättare, som tillhörde den moderata modernismen och även har skrivit en hel del filmmusik, och Lowell Liebermann, amerikansk kompositör, pianist och dirigent.
Välgörande var det att lyssna på en av Hector Villa Lobos Bachianas Brasilieiras, den mjuka och känslosamma nummer 5. Storartad var också Johann Sebastian Bachs Jesu bleibet meine freude, som egentligen är komponerad för stor orkester, kör och sångsolister, men som här framfördes på ett utmärkt sätt i ett arrangemang för flöjt och gitarr.
Mycket spännande var L´Aube Enchantee (Den förtrollande gryningen), en tretton minuters indisk raga av Ravi Shankar, indisk kompositör och citarspelare, som kombinerar indisk folktradition med den klassiska musiken och som för övrigt lärde George Harrison i The Beatles att spela citar.
Därefter följde Anton Diabellis vackra Pot-Purri på Beethovens mest älskade teman.
Som avslutning spelades svit i fyra satser av den argentinske kompositören och gitarristen Maximo Diego Pujol. Var och en av de fyra satserna beskriver olika stadsdelar i kompositörens födelsestad Buenos Aires.
Duo Emtell Johansson imponerade stort med skicklighet, fina nyanser och innerlig känsla och efter publikens entusiastiska applåder blev det ett extranummer: Air av Bach, så rörande och så vackert.
Text och foto: Lisbeth Bengtsson