Färgstark vårkonsert med
Duo Sandri Gourman
En färgstark vårkonsert kan Trollhättepubliken se fram emot 19 mars, då Duo Sandri Gourman spelar i Trollhättans missionskyrka.
Duon består av cellisten Sabina Sandri Olsson och pianisten Natalie Gourman. De fann varandra 2005, på Kungliga Musikhögskolan i Stockholm, där de gick i samma klass.
”Men vi började inte spela tillsammans förrän 2009 när vi båda hade flyttat till London och studerade musik på olika skolor”, berättar Natalie Gourman.
Duo Sandri Gourman gav konsert vid Kammarmusikförbundets årsmöte på Gränsö slott 2014 och de var en av finalisterna i tävlingen Ung och Lovande i Västerås i våras.
I Trollhättan bjuder de på ett varierat program med stor bredd.
Det inleds med Beethovens variationer på Händels See the conquering hero comes ur oratoriet Judas Maccabaeus från 1747, som är Händels populäraste oratorium efter Messias.
På svenska heter det pampiga ledmotivet Dotter Sion, fröjda dig!
”Det började i Åre i julas när vi var ute på en miniturné. Vi gillar variationsmusik och det är ett fantastiskt verk, som folk känner igen”, säger Natalie Gourman.
Konserten fortsätter med Années de pèlerinage (år av pilgrimsfärd), tre sviter för solopiano av Franz Liszt. Dessa anses allmänt vara mästerverk och en summering av Liszts musikaliska stil. Här spelar Natalie Gourman Les Cloches de Geneve, hämtat ur pilgrimsfärdens första år i Schweiz.
En annan av konsertens höjdpunkter är Schumanns känslosamma Fantasiestücke opus 73 i tre satser, som egentligen är skrivet för klarinett och piano och som Schumann lär ha komponerat på bara två dagar i februari 1849.
Den kanske mest intressanta programpunkten är nog fem folkvisor av S Tsintsadze, som slog igenom på 1940-talet, snabbt gjorde succé och blev Georgiens och till och med hela Sovjetunionens ledande kompositör. Hos oss är han nog okänd för de flesta, men Sabina Sandri Olsson hittade honom på en gammal inspelning och fick sedan tag i noterna på ett litet georgiskt bolag.
Publiken får bekanta sig med Bohuslav Martinu, en av de mest kända tjeckiska kompositörerna, som skrivit inte mindre än 400 verk, varav det mest kända är körverket Gilgamesheposet. Musiken som framförs i Trollhättan är gripande och tragiskt och skrevs i slutet av kompositörens liv.
Som motvikt slutar konserten med ett virtuost och ungdomligt stycke av Chopin, Polonaise brilliante, som skrevs 1829, när Chopin var 19 år, och som blev en av hans första publicerade kompositioner.
Lisbeth Bengtsson